27 January 2013

jumpa tok mak ^^




Assalamualaikum...

Hari ni ummi, ayah, kakak dengan adik2 lain semua pergi pahang. Hantar kkq ade practicle kt Hospital Temerloh. Rasenya la hospital tu...

So tinggal aku, dengan adik yang laki 2 orang ni kat rumah.
Tapi petang ni aku pergi rumah kawan, tidur rumah dia... so tinggal adik aku 2 orang ni la kt rumah malam ni...
Risau jugak nak tinggalkan dieorang kat rumah...lagi2 la waktu malam sebab rumah ni dah dua kali masuk perompakkkk!!
Hishh

Ntah ape la perompak tu nak dari rumah ni =='


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - -


Pagi ni juga aku ada terbaca satu cerita. cerita benar.
Mengenai seorang kekasih Allah. Perempuan. Sejujurnya, aku sayu bila baca cerita tersebut.
Kalau nak bace, pi la tengok kat fb. Ade di post kat sana.
tajuknya

DETIK-DETIK TERAKHIR SITI HAJAR BINTI AHMAD SABIR
(Mujahidah yang telah ke alam sana)

Baca la, tak rugi pun... malah boleh dijadikan iktibar untuk diri.. bace tau?


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Mudah mudahan ye bang

Khamis lepas, masa Maulidur Rasul, tok mak datang rumah. Aku tak tau pun...Tengahari tu dalam kol 1. dah nak zuhur. aku ngantuk. tidurlah kejap. qoilullah.tidur dan dengar lagu. buka lagu kt phone sampai tertidur. haha. teruk =='

Tersedar. azan. pergi surau naik motor la. sebab ayah keluar pergi beli songkok adik aku yang tahun 6 tu.
Suka bawa motor laju2, haha...bestt!!
balik dari surau, tiba2 kat dalam rumah ada sedara aku. 

 " aikk? tak de kereta dia pun kat luar? cam mana pulak boleh ada kat rumah? "

mase tu terfikir gak, tok mak datang sekali ke tak?
Hm, ntah la...

tengok tv, history, kegemaran aku national geografic, discovery, history... hehe... sedap2 tengok tv, tibe2 tok mak keluar dari bilik kkq.
Hah?? tok mak datang? wahh~ lame tak jumpa tok mak...

ouh, agaknya tadi tok mak solat zuhur kot...salam tok mak. pastu tok mak borak2 gan ayah...
ummi kat dapur masak. bila siap masak, makan. Tapi meja makan tu ade 6 kerusi je.
So kitorang yang anak2 ni bagi yang lebih tua makan dulu sebab aku ak tengok tv

lepas tok mak habis makan, tok mak duduk dgn aku, tengok tv same2. best. sambil2 tu minum air kopi.

 tok mak tanya,
  " biskut ade tak bang? "

  " biskut? owh, ade2... jap ea "

ambil biskut... minum kopi cicah dengan biskut. sedap laaa...
Banyak berbual denga tok mak.
tok mak tanya,

 " abang sekarang cuti? "

 " Ha ah, cuti... abang dah habis sekolah.. tok mak lupe kee?? "

 " owhh, habis dah ea?? "

 " Hm, dah habis... sekarang tengah tunggu keputusan periksa keluar " aku tersenyum ^^

 " keputusan yang berapa banyak dapat A tu ke?

 " ha ah "

 " mudah mudahan dapat 7A 8A ye bang... nanti boleh belajar bagus2... "


Gulpppp... aku terkedu. kenapa tok mak cakap 7, 8A? aku ambil 11 subjek la..haha...
tapi tak pe... lagi pun aku memang target 7 atau 8 A je... ntah la, tak tau kenapa hati ni tak target 11A.
Ramai juga kawan2 tanya, kenapa target 7, 8A je. target la 11A...
Sebenarnya, aku target tu berpandu kepada kemampuan yang aku ada...
kemampuan yang aku rasa aku boleh capai. InsyaAllah...



Tok mak tanya lagi...
" Tak kerja ke? "

" tak, duduk rumah je. lagi pun abang ada ikut program. nanti bulan 3 abang pergi jawa "

" abang pergi dengan kawan kawan la ye? "

" lebih kurang la...ni program untuk lepasan spm"

" owhh...bulan 3 tu bila perginya? "

" awal bulan rasanya "

" Hmm, nanti akhir2 bulan dua datang rumah tok mak, tok mak bagi duit sikit ea? "

"ok , insyaAllah :)


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - - 


Mase tok mak  nak balik, ayah bagi duit. tapi tok mak tak nak amik. ummi suruh ambil juga. tok mak berat hati... tok mak kata duit ni awak simpan bagi anak2... anak2 awak ni ramai, ambil la balik...
tapi ummi gan ayah tak nak ambil semula...
haha, kelakar aku tengok gelagat dieorang... pastu tok mak nak bagi duit tu kat aku. huh. kkq ckp jangan ambil. tom mak paksa aku.

"tak pe la tok mak, nanti bulan dua kan abang datang rumah tok mak "

hm, ok la... :)

Sayang tok makk <3
sejak tok ayah meninggal, tok mak dah jadi senyap. tak banyak cakap.

Teringat pesan arwah tok ayah dulu...   bila kami sekeluarga tidur kampung, nak balik rumah semula, tok ayah mesti pesan...

 " belajar betul2 ye, rajin2...kecian ayah tu kerja susah2..."

bila teringat balik, sedih rasanya...tok ayah dah xde...
semoga roh tok ayah ditempatkan bersama orang2 yang soleh...amin~




# sebenarnya tak tau nak update tentang apa... minggu ni xde mood ckit la...tak tau la kenapa...
Hmm...

Hati ni tertanya2...tapi x tau nak tanya kat spee...




Salam Alaik ^^

No comments:

Post a Comment