13 December 2013

Syukran Mu'allim wa mu'allimah


بسم الله الرحمن الرحيم 


Assalamualaikum.
Tarik nafas. Haha.
Alhamdulillah. Hidup lagi ni.

Kepenatan yang amat. Tapi inilah kehidupan. Kat dunia pulon habis-habisan sebab kat 'sana' nanti baru kita nak rehat puas-puas. InsyaAllah.

Minggu ni, kelab persatuan yang saya ikut ada buat pencarian untuk ahli baru. So dari hari ahad sampai rabu saya and the geng bergiilir-gilir jaga booth. Bila free tak ada kelas, kna jaga. Kalau ada kelas tak payah la. Itu booth punya cerita.

Hari isnin rabu minggu lepas, bukan rabu baru-baru ni. Rabu yang minggu ni, minggu satu lagi tu. Hahh yang tu. Habis latihan persatuan, kami bermesyuarat sat. Bincang untuk buka booth tu semua and untuk dinner 20 dis ni.

"Faiz, Faiz nak handle untuk dinner nanti tak?". Seorang senior perempuan datang menghampiri ku.

Saya yang sedang menaip menggunakan laptop berpaling kepada wajahnya sambil membuat muka pelik. Kening kiri ku angkat sedikit.

"Dinner? hemm, ha boleh la". Spontan saya jawab.

"Ok nice. Nanti Faiz pi HEP, tanya orang yang bertugas kat situ, ada tak surat jemputan dari silat negeri kedah. Kalau tak ada, Faiz call kaq L. Ni no dia". Kakaq tu memberi arahan.

"Ooo...ok akq". Saya menjawab sambil tangan kanan mencari phone yang ku letak di sebelah.

Begitulah seterusnya...

***

Besok selepas buka booth, pasang-pasang banner, ada budak perempuan yang jaga. So aku pi la HEP nak ambil surat jemputan tu. Nak jadikan cerita, Pn yang jaga mesin fax tu tak ada. Saya dah mengong masa tu. Pakcik yang bertugas tu cakap, kat uitm ni ada 3 mesin fax. Satu kat HEP, satu kat HEA, lagi satu kat pejabat rektor. Aduh, aku dah pening.

Call kaq L.

"Assalamualaikum akq, saya faiz dari silat _ _ _ _ _ uitm kedah. Saya kawannya kaq S. Nak tanya, akq ada fax surat jemputan ke uitm kan? akq fax ke HEP ke pejabat rektor? sebab kat sini ada banyak no fax. Satu kat HEP, satu lagi kat HEA, lagi satu kat pejabat rektor".

"Ooo.. gitu ka? akq tak tau plak sebab yang fax tu pembantu akq. Nanti akq confirmkan semula dengan dia, then akq call Faiz semula ye".

"Ok kaq. Terima kasih".

***

Sampailah hari ni, Alhamdulillah semuanya sudah beres. Peruntukan dah dapat. Surat tempahan bas dah hantar, tunggu nak dapat keputusan ja minggu depan. Haha. Balik JB lambat sikit la nampaknya ni. Cuti sat ja. Dua minggu.

Sibuk uruskan program, kadang-kala saya risau juga...

Arghhh..rasa macam tak mampu la. Tak mampu nak teruskan. 9 subjects. Allah.
Saya kalau nak dibandingkan dengan kawan saya yang lain, iya mungking saya bawah sikit. Tak da la pandai mana. Biasa-biasa saja. Tapi dalam menuntut ilmu ni apa yang aku pegang is, hormat lecturer. Bina hubungan yang baik dengan depa. Jaga akhlak dengan depa. Jangan sakitkan hati. Lecturer sama juga macam ibubapa kita. Kena hormat, jangan sakitkan hati. Kalau ada salah dengan lecturer, cepat-cepat minta maaf tau.

Sem lepas ada ceramah kat PI. Pasai persediaan final exam. Lebih kurang gitu la tajuk dia. Yang bagi talk tu lecturer sendiri. Dalam ceramah tu dia ada sentuh pasai hubunga dengan lecturer. Hormat lecturer. Doakan lecturer. Masa tu baru aku tersedar. Ooo...betul tu.

Apa-apa yang saya belajar, yang saya dapat dari lecturer semua ni, berdasarkan ilmu yang Allah pinjamkan kepada lecturer tu untuk diberikan kepada saya dan kawan-kawan saya yang lain. Hem :) Alhamdulillah. Fikirkan, macam mana ilmu nak berkat kalau kita selalu buat lecturer marah, kecik hati semua tu. 

Dalam kelas sometimes ada juga yang saya perasan, ada dalam kalangan kawan-kawan yang kata-katanya tu buat lecturer kecik hati. Walaupun lecturer tu senyum, tunduk. Tapi aku tau lecturer tu kecik hati dengan kata-kata tu. Aku kenal dia. Bila jadi macam tu aku rasa bersalah kat lecturer tu. Allah. Rasa tak tenang.

"Salam ustazah. Ana nak minta maaf ya. Takut2 selama ustazah mengajar ana dan kawan2 ana, ada salah yang ana lakukan pada ustazah. Ana kesian tengok ustazah dalam kelas. Orang len macam tak hormat ustazah. Ana tau mesti ustazah kecik hati dengan kawan2 ana. Jadi, ana bagi pihak kawan2, dan juga diri sendiri, nak minta maaf yaa".
*ni masa sem 1*

Masa tu saya memang tak tau nak buat apa. So message direct ke lecturer tu. Alhamdulillah, banyak pesanan yang beliau berikan. Kena rendah diri dengan guru tak kira dia siapa. Jaga hubungan dengan Allah, Jangan ponteng kelas and jaga adab dengan guru. Jadilah pelajar yang baik, pelajar yang menyenangkan hati. Semua pesanan ni saya ingat sampai sekarang. Syukran ilaiki ya ustazah.

Alhamdulillah...

Biasa la tu, bila dah masuk U ni, ego tinggi sikit. Manusia kan? it's normal. Tapi, jangan la sampai nak ego dengan guru. Hormatlah. Turunkan ego mu, rendahkan la ego mu itu.

Bila kita cinta Allah, akan lahir taqwa. Bila kita cinta manusia, akan lahir kasih sayang.

***

Kat atas tu ada gambar bumi. Cantik kan? Saya suka tengok benda-benda natural ni. Examples like mountain, blue sky, field, sunshine, and so on. Bila tengok tu rasa....AllahuAkbar. SubhanaAllah. Besar ciptaan Allah ni. Lagi best kalau tengok tu sambil dengaq lagu Mahir Zain, open your eyes. Serius sangat-sangat touching. Boleh menitiskan air mata.

Besar alam yang Allah cipta ni. Tapi ingatlah, suata hari nanti akan datang hari yang akan menghancurkan semuanya :'(.. Kita kena prepare from now. Tak lama dah, it's around the corner. 
Ke manakah kita? ila al-Jannah aw al-jahiim? Sama-sama kita bermuhasabah. Tepuk dada, tanya iman.

Semoga bermanfaat bersama.
Jaga Diri
Jaga Iman
Jaga Hati
Jaga Hubungan dengan Allah

والله اعلم







No comments:

Post a Comment